Selamat Datang di Blog Alexbucely blog ala kadarnya seputar Tips dan Trik Internet, semoga bermanfaat bagi anda "Jangan Lupa Tinggalkan Koment Anda"

Monday, October 17, 2011

Membuat Cursor menjadi bertaburan bintang



kali ini blog alexbucely akan akan menunjukkan bagaimana untuk menjadikan cursor anda menghasilkan 'bintang²' yang berkerlipan. Terdapat pelbagai jenis warna yang telah diletakkan untuk memudahkan pemilik blog sesuaikan dengan warna thema masing². Kata lain yang mungkin sesuai ialah untuk menjadikan cursor anda sparkle.(tak tahu istilah betul apa untuk effect ini.:)


Kalau masih tidak faham bagaimana hasilnya, boleh lihat contoh gambar di bawah.:)








Sebelum itu, tutorial ini juga boleh digambungkan dengan tutorial tukar cursor pada blog anda. Semestinya untuk menjadikannya lebih menarik. Sudah di'test' dan dibuktikan boleh.:)


Tutorial untuk membuatkan cursor anda menjadi sparkle adalah seperti berikut:


1. Dari dashboard > design > add a gadget > HTML/javascript

2. Pada ruangan HTML/javascript, masukkan kod berikut

<script src="URL JS" type="text/javascript"></script>Note: untuk URL JS, tukarkan dengan kod berikut mengikut warna sprakle yang anda kehendakiBiru - https://sites.google.com/site/unwanted86/javascript/biru.jsHitam - https://sites.google.com/site/unwanted86/javascript/black.jshijau - https://sites.google.com/site/unwanted86/javascript/lawngreen.jsUngu - https://sites.google.com/site/unwanted86/javascript/purple.jsPutih - https://sites.google.com/site/unwanted86/javascript/putih.jsPink - https://sites.google.com/site/unwanted86/javascript/salmon.jsKuning - https://sites.google.com/site/unwanted86/javascript/yellow.jsHijau kebiruan - https://sites.google.com/site/unwanted86/javascript/aqua.jsContoh: jika anda mahu mouse anda dengan sparkle warna biru, kodnya adalah:<script src="https://sites.google.com/site/unwanted86/javascript/biru.js" type="text/javascript"></script>3. Apabila sudah masukkan kod, save dan lihat hasilnya..
kurang lebih nya, mohon di maklumi



Selamat Mencoba dan Semoga Sukses!

0 comments:

Post a Comment